Managementvalkuilen

  • Periodiek de zaak herbezien dmv marktsegmentatie, strategie en budgettering zorgt ervoor dat er zicht wordt gehouden op de toekomst.
  • Bouwen aan: - merkkracht,- relatiemanagement, - de organisatie ( juiste man op de juiste plaats en - het ontwikkelen van medewerkers zijn de motor zijn van continuïteit en groei.
  • Sommige bedrijven sturen zo sterk op klachten dat hun klanten met een ander gaan zaken doen.
  • Een te sterk financieel gestuurd bedrijf  is hetzelfde als een autobedrijf waar de monteur het voor het zeggen heeft. Die ziet alleen maar mankementen.
  • Medewerkers motiveren brengt meer productiviteit dan welk proces dan ook.
  • Als productiemedewerkers zelfstandig beslissen betekent dat het een stukje verderop in het proces fout gaat.
  • Stilstand of achteruitgang komt vaak door slecht onderhoud.
  • 5S is het zelfde al een opgeruimde gereedschapkist. Je kunt meteen alles vinden
  • Lean en mean produceren begint met een goede planning
  • Veel managers / ondernemers zeggen duurzaam te ondernemen terwijl hun 6 cilinder voor de deur staat en er maar één mooie afvalbak op hun kantoor staat.
  • Duurzaam ondernemen kost zeker in het begin veel energie.
  • Buitendienstmensen die veel kilometers maken werken alleen maar aan hun eigen vermoeidheid.
  • Een groot aantal verkopers hebben alleen tijd voor hun eigen verhaal.
  • Veel vertegenwoordigers komen niet aan verkoop toe.
  • De enige manier om als klant de juiste aandacht te krijgen bij een groot bedrijf is een tijdje niet betalen.
  • Uitbreiding van afdelingen wordt vaak besloten omdat het werk niet af komt. Het zou beter zijn om eerst in kaart te brengen wat de extra bijdrage van de zittende medewerkers wordt.
  • Medewerkers die hun management niet informeren zijn zelf verantwoordelijk voor de foute beslissing.
  • Zelf conflicten willen oplossen is als het willen spelen van een wedstrijd zonder scheidsrechter.
  • Alles zelf willen doen betekent vaak dat je het veel te druk hebt, geen tijd hebt om te luisteren, nergens aan toe komt en niets af krijgt.
  • Een discussie vermijden is recht evenredig aan het in stand houden van het probleem.
  • Goed gestructureerd overleg zorgt ervoor dat je vooraf bedenkt wat je anders in de praktijk overkomt.
  • Veel managers zijn net als houthakkers. Ze nemen geen tijd om hun bijl te slijpen omdat ze bang zijn dat hun werk niet af komt.
  • Geen kosten willen maken is vaak recht evenredig aan de veel grotere faalkosten in stand houden.
  • Communicatie zonder strategie of concept is recht evenredig aan een mooie verpakking zonder inhoud.
  • Een bedrijf of afdeling zonder strategie is als stad binnengaan zonder GPS of plattegrond. Je komt steeds op hetzelfde kruispunt uit.
  • De kredietcrisis is de meest succesvolle campagne van de laatste 50 jaar. Iedereen gelooft erin.